Instroom, doorstroom en uitstroom gezien door de ogen van de organizer

Lang geleden werkte ik als personeelsfunctionaris bij een groot bouwbedrijf. Daar deed ik mee aan van alles en nog wat rondom de instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. Oftewel: het selecteren en aannemen van het juiste personeel, zorgen dat de juiste mensen met de juiste scholing en competenties steeds op de meest geschikte plek zaten en tenslotte zorgen voor een nette uitdiensttreding van personeel.

Afgelopen week bedacht ik me dat ik als organizer in soortgelijke processen meedenk. De meeste mensen denken dat een organizer vooral bezig is met het begeleiden van het wégdoen van spullen, de uitstroom. Maar dat is bij de ene cliënt een groter doel dan bij de andere cliënt.

Als organizer besteed ik ook aandacht aan de doorstroom: bewustwording van het gebrúik van spullen. De kleding zo ordenen dat je wéet wat je hebt en het dus ook in mooie combinaties kan dragen. Of ervoor zorgen dat je de jaaropgave snel kan terugvinden op het moment dat je de belastingaangifte gaat doen.

Vorige week zocht ik bij twee cliënten juist heel actief naar verbeteringen in de instroom. Want, tsjonge jonge, wat zie ik soms veel spullen de huizen ínkomen. Vaak goedkope of gratis zaken: folders, krijgdingetjes, uitverkoopjes. Als je daar geen rem op kunt zetten, dan weet je zeker dat er veel uitstroom nodig blijft. 😊

Economieredacteur Koen Haegens schreef afgelopen week een column in de Volkskrant Ontspullen is het nieuwe afvallen. Hij opent met de zin: ‘De grote vraag is hoe we de cyclus van kopen, amper gebruiken en weggooien kunnen doorbreken.’ Zeker lezenswaardig.

In de kerstvakantie begon ik aan het (interessante!) boek Schaarste geschreven door Sendhil Mullainathan en Eldar Shafir. Een passende quote van hen is: ‘Voedingsonderzoekers in de Verenigde Staten kennen een verschijnsel dat ze Cabinet Castaways (kastvulling) noemen. Volgens sommige schattingen is een op de tien producten die in een levensmiddelenwinkel worden gekocht voorbestemd om kastvulling te worden.’

In januari valt er in de supermarkten weer flink te hamsterééééén. De prijzen zijn zeker gunstig. Maar let op, blijf jezelf de vraag stellen: ‘heb ik het echt nodig?’ Probeer dus in je instroombeleid wél kritisch te blijven.

Heb je in je huis wat instroom-, doorstroom- of uitstroomvraagstukken: bel of mail me om eens kennis te maken. In denk graag met je mee.

Meld je aan voor de inspiratie mails