Begeleiding (ZIN/PGB)

Onrust in je hoofd kan ook een dieper liggende tijdelijke of permanente oorzaak hebben, bijvoorbeeld bij overbelasting, burn-out, ADD, ADHD of NAH. Het hebben van structuur in je dagelijkse leven is dan extra belangrijk. Een duidelijke dagplanning, spullen op een vaste plek en niet teveel spullen in huis. Geregeld word je geadviseerd om goed te plannen. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want juist die planningsvaardigheden zijn (tijdelijk) minder aanwezig.

Samen plannen, opruimen en rust brengen

Daarom gaan wij in tijdsblokken die passend zijn bij de energie die je hebt, samen aan de slag. Hoe ziet de komende periode eruit in je agenda? Wat moet je daaraan voorbereiden of klaarleggen? Welke keuzen moet je voorafgaand maken? Hoe plan je al die actie in je agenda? Of, als het meer om spullen gaat: welke ruimtes zijn te onrustig? Waar loopt het huishouden niet optimaal? Samen maken wij een routine, sorteren we spullen en bedenken we opbergplekken die logisch zijn.

Meer grip op je leven

Met eventueel hulpmiddelen als stickers of foto’s worden de nieuwe opbergplekken goed herkenbaar. Opruimen wordt zo makkelijker. Schoonmaken gaat sneller. Je dagplanning is meteen duidelijk. Het vergroot je grip op het leven, je houdt langer zelf de regie in handen.

qoute-links

‘Ik wil vaak van alles, maar in de praktijk is het lastig om tot uitvoering over te gaan. De combinatie van ADD en mijn enigszins depressieve aard, maakt het lastig om mezelf in gang te zetten. Met Ingeborg erbij lukt het me wel. Samen lachen we maar een beetje om mijn relatie met spullen en zoeken we elke keer weer naar een aanpak van een ‘brandhaard’. Al met al zijn er al heel wat spullen mijn huis uitgegaan. Het helpt mij dat Ingeborg meedenkt over goede doelen die mijn ‘teveel’ wel willen hebben én dat ze het meteen voor me afvoert.’