Terugvinden van polissen

Vandaag kopt Nu.nl met het artikel ‘Nabestaanden vaak niet op de hoogte van betaalde uitvaartverzekering’. Met vervolgens de tekst: ‘Nabestaanden laten soms duizenden euro’s liggen, omdat ze niet op de hoogte zijn van uitvaartverzekeringen die soms al helemaal betaald zijn. Het terugvinden van polissen is een enorme zoektocht.’
Jaren geleden had ik een cliënt bij wie de ziekte van Parkinson was gediagnosticeerd. Als hardwerkend (en financieel vermogend) man had hij jarenlang al zijn financiële zaken ‘in het hoofd’. De bijbehorende administratie lag met grote stapels en in veel ordners op en rond zijn bureau. Hij wist daarin prima het juiste document te vinden. Zijn familieleden voorzagen echter een probleem: hoe de juiste papieren te vinden als pa straks niet meer in staat is dat zelf te doen?
Gezamenlijk hebben we al die papieren zo geordend dat financiële zaken ook voor zijn familieleden logisch terugvindbaar werden. Binnen mijn vakgebied noemen we dat een ‘overdraagbaar systeem’. Oftewel: een systeem waar ook een ander simpel en snel de weg in weet te vinden. In het kader van het geciteerde NU.nl-bericht kan je daarbij denken aan een ordner met de naam ‘verzekeringen’. En daarin een tabblad met de tekst ‘uitvaartverzekering’. Appeltje – eitje.
Logische verwijzingen helpen altijd. Ooit had ik een deelnemer in een workshop die vertelde over de administratie van haar – toen net overleden – vader. Die had een alfabetisch systeem. Dochter vond het logisch om te zoeken bij de O van Overlijden. Daar vond ze een briefje in het handschrift van haar vader met de tekst: ‘zie D van Dood’…
Wil jij je administratie ook op die manier op orde hebben? Maar lukt het je – om wat voor reden dan ook – niet om het echt aan te pakken? Bel me dan gerust om te onderzoeken waarbij ik je kan helpen.