Van ‘What the hell’ naar ‘Ik kan het wel’
In het tv-programma EenVandaag had ik deze maand (op 6 mei) mijn two minutes of fame. Ik mocht mijn professionele mening geven over de opruimmethode van de Japanse Marie Kondo. Toevallig schreef ik daar in mijn vorige inspiratiemail al iets over.
In de uitzending pleit ik voor het makkelijker en vaker inhuren van een organizer: ik hoop dat het inhuren van een organizer straks net zo gewoon is als het inhuren van een loopbaancoach of een begeleider bij sporten of afvallen. In de onderliggende hulpvraag of behoefte zitten namelijk grote overeenkomsten: mensen vinden het fijn om een stok achter de deur te hebben, zij hebben iemand nodig die inzicht geeft in hun valkuilen en die hen helpt om ingesleten gewoontes te veranderen.
Een bekende valkuil die coaches tegenkomen is het what the hell-effect. Daarover zegt dieetpsycholoog Ligtelijn deze maand in Libelle: “Als vrouwen een misstap maken, geven ze meteen maar helemaal op. Ze gaan bij de pakken neerzitten en praten zichzelf de grond in: ‘ik kan ook niks’. Mannen doen dat anders. Zij zoeken de schuld vaak buiten zichzelf en gaan de volgende dag vrolijk verder.”
Op dit punt kunnen we dus wat van mannen leren. Zoals je elke dag een nieuwe start kan maken met gezond eten, zo kan je ook elke dag nieuwe huishoudgewoontes oppakken. Niks: what te hell. Gewoon: ik kan het wél! Heb je de schone was nog niet opgeruimd? Gewoon vandaag wél doen. Pak de draad weer op en laat rusten wat even niet gelukt is. Geniet daarentegen bewust van de resultaten. Want echt, die zijn er.
Met mijn cliënten werk ik vaak eerst aan grote opruimprojecten. Gaandeweg voeren we kleine dagelijkse verbeteringen door. Niet honderd veranderingen tegelijk, maar overzichtelijke kleine stapjes die door geregelde herhaling een gewoonte worden. Soms zijn de stapjes zo klein dat ze anderen niet opvallen, maar het zijn echt wezenlijke verbeteringen: de trap is structureel leeg omdat de spullen mee naar boven gaan, de betalingen zijn ‘bij’ omdat die al weken ‘s zaterdags op de agenda staan en de kosten voor boodschappen zijn lager omdat de inkoop gerichter gebeurt (waardoor bovendien minder in de kliko verdwijnt).
Wil jij grote of kleine organize-verbeteringen in je huis? Of wil je sneller resultaat boeken dan je alléén voor elkaar krijgt? Bel of mail me om een afspraak te maken.