Over IK•organiseer

Mijn naam is Ingeborg Koot (1968). Als kind was ik altijd al bezig met ordenen en structureren. Dat is eigenlijk nooit meer opgehouden. Ik heb 16 jaar als HR adviseur gewerkt bij Strukton, een groot internationaal bouwbedrijf. Daar heb ik me bekwaamd in advieswerk, coaching en planmatig werken.

Ik ondersteun bij het creëren van rust

Met het “opruimgen” in mij, lukt het prima om werk en zorg van onze drie kinderen met elkaar te combineren. Maar ik zie om me heen dat het niet iedereen even makkelijk afgaat. Dat is ook niet zo vreemd, want waar leer je nu hoe je een druk huishouden en/of volle thuiswerkplek moet organiseren? Daarom heb ik in 2006 de stap gezet om drukke mensen te ondersteunen bij het creëren van rust thuis. Mijn cliënten waarderen mijn ‘vrolijke daadkracht’.

Erkend Master Register Professional Organizer

Op mijn MRPO titel, die brancheorganisatie NBPO heeft ingevoerd en die door een externe organisatie wordt getoetst, ben ik trots. Als Master Register Professional Organizer (er zijn er ca. 10 van in Nederland) maak ik jaarlijks meer dan 300 cliënt-uren, heb ik regelmatig intervisie bijeenkomsten met collega’s en blijf ik op de hoogte van ontwikkelingen in mijn vak door flink aan bijscholing te doen.

Relevante opleidingen in psychologie, organizing, mantelzorg en zakelijke markt

Naast de basisopleiding tot Professional Organizer, ben ik opgeleid tot budgetcoach en heb ik een aantal HBO-modules psychologie afgerond. In 2013 heb ik de post-HBO-leergang tot Senior Professional Organizing bij de School voor Organizing behaald. Daarna heb ik in 2017 de post-HBO-leergang tot Mantelzorgmakelaar behaald en in 2018 de training tot Organizer in de Zakelijke Markt afgerond. Om bij te blijven in mijn vak volg ik geregeld een thema bijeenkomst of lesdag o.a. georganiseerd door de School voor Organizing.

Organizing en duurzamer leven

Duurzamer leven is meer dan zonnepanelen op je dak en een elektrisch auto (die ik overigens wel heb). Vanuit duurzaamheid wordt vaak gesproken over 5 R’s.
Refuse is het weigeren van spullen. Zo zeg ik bijvoorbeeld met een klant het abonnement op voor een tijdschrift waar geen belangstelling voor is en eerder ongelezen bij het oud papier werd gedaan.
Reduce is het verminderen van aankopen. Zo kan ik met een klant kritisch kijken naar inrichting van voorraadkast en koelkast én de planning van boodschappen verbeteren. Daarmee worden kliekjes eerder opgegeten en nieuwe aankopen uitgesteld.
Reuse is het hergebruiken van spullen. Met een klant heb ik wat lappen stof hergebruikt als inpakmateriaal en werd een ongedragen trui veranderd in een spencer die nu een favoriet kledingstuk is.
Recyle is het goed scheiden van afval. Mede vanuit mijn initiatief voor Inzameldoelen, heb ik goed zicht op goede doelen die het teveel’ van klanten goed kunnen gebruiken. Leuke natuurtijdschriften kunnen bijvoorbeeld naar een school voor biologie knutselwerken.
Repair is het repareren van kapotte spullen. Samen met een klant bekijk ik de mogelijkheid om een lamp nog te repareren en plannen we stappen in om dat ook daadwerkelijk te doen. Als vrijwilliger van een Repaircafé heb ik aardig zicht op reparatiemogelijkheden.

Ingeborg Koot
qoute-links

Klanten zeggen dat ik flexibel maar ook planmatig ben, ze waarderen daarnaast mijn nuchtere benadering en vinden het helemaal fijn als ik ook maar een mens blijk te zijn die wel eens iets vergeet…

Lidmaatschap:

NBPO
APPO
klachtenportaal-zorg

Studie & certificering:

School voor organizing
MRPO
KIWA
The Photo Managers Pro

Initiatiefnemer:

Stichting inzameldoelen
Repair cafe stichtse vecht

Teamlid:

huishoud-coach