Het (on) gemak van online kopen

Het gemak van online bestellen heeft ook een keerzijde, namelijk: de grote hoeveelheid verzendmateriaal. En eerlijk gezegd nog wel een: het soms retour moeten zenden van de bestelde spullen.

Om met het eerste te beginnen: jij ziet waarschijnlijk ook geregeld de lege dozen naast de ondergrondse papiercontainer opgestapeld staan. Ik erger me daaraan. Maak ze dan klein, denk ik dan, en doe het ín de containers. En zitten die vol: neem ze dan weer mee en breng ze naar een lokale milieustraat.

Lege dozen zie ik ook bij mijn klanten in hun schuur, de garage, de bijkeuken of werkkamer. Soms met het idee om ze nog te gebruiken als opbergmiddel. Of om iets in terug te sturen. Wees daar gerust wat kritischer op. Ga je het écht binnenkort gebruiken? Al die tijd staat het toch maar flink in de weg.

Bij veel zendingen krijg je er een flinke berg plastic bij. Soms functioneel, omdat je artikel wat kwetsbaar is, maar vaak ook totaal onzinnig plastic. Het ‘ouderwetse’ bobbeltjesplastic willen mijn klanten nog weleens bewaren voor… ja, voor wat eigenlijk? Een verhuizing, altijd handig…? Je herkent de overtuigingen waarschijnlijk wel. Mijn advies: bewaar met mate.😊

Dan over het retour zenden. Van te veel bestelde spullen: die nieuwe broek voor de zekerheid in maat 40 én 42 om thuis rustig te kunnen passen. Of tegenvallende spullen: het gezellig gebloemde bloesje voelt in het echt zó ‘vies’ synthetisch aan. Het gemak van het thuis laten bezorgen heeft als ongemak dat je de artikelen die je niet bevallen weer terug moet sturen.

Dat betekent dat je kort daarna die spullen weer netjes moet inpakken. Je moet de zending retour melden, soms ook een retourformulier invullen en het verzendlabel op de doos plakken. En – zucht – weer naar een verzendpunt om het pakje af te geven. Soms best veel werk. Ik maak mee dat klanten dat allemaal niet op tijd gedaan krijgen en het artikel ‘dan maar houden’  En gaat het wel retour, weet dan dat het meestal niet meer verkocht wordt: een ontzettende verkwisting en aanslag op ons milieu.

Tot slot ook nog maar even de verleiding van de ‘gratis’ verzending: toch maar die sportsokken in je winkelmandje erbij stoppen, zodat je nét boven het bedrag voor gratis verzending komt. Terwijl je die sportsokken niet nodig hebt hè! En, zo weten wij rationeel natuurlijk allemaal: gratis verzending bestaat niet. Iemand moet dat betalen!

Al met al zijn dit best wat redenen om je vaker kritisch af te vragen: heb ik het artikel écht nodig? In een vorige inspiratiemail gaf ik deze 10 hulpvragen daarbij. En als je het dan toch wil aanschaffen, overweeg dan om het – met een gezellig fietsritje erbij – lokaal te kopen.

Denk je dat ik iets voor je kan betekenen bij een overzichtelijk huis(houden): bel of mail me gerust.

 

 

 

 

Meld je aan voor de inspiratie mails